Struktura organizacyjna Urzędu Komisji - Komisja Nadzoru Finansowego

Urząd Komisji

Departament Bankowości Równoległej (DBR)

Data aktualizacji:
  • Dyrektor - Sebastian Bogdan
  • Z-ca Dyrektora - Lilla Szkop
  • Sekretariat tel.: (22) 262-41-26
Do zadań Departamentu Bankowości Równoległej (DBR) należy:
  • wykonywanie zadań związanych z dopuszczaniem do podejmowania i prowadzenia działalności przez:
    • spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe,
    • dostawców usług płatniczych podlegających nadzorowi Komisji, innych niż banki i spółdzielcze kasy oszczędnościowo kredytowe, w tym: instytucje płatnicze, instytucje pieniądza elektronicznego, małe instytucje płatnicze, biura usług płatniczych, dostawców świadczących wyłącznie usługę dostępu do informacji o rachunku,
    • pośredników kredytu hipotecznego,
    • dostawców usług finansowania społecznościowego świadczących usługi finansowania społecznościowego określone w art. 2 ust. 1 lit. a ppkt i rozporządzenia nr 2020/1503 (usługi finasowania społecznościowego w zakresie ułatwiania udzielania pożyczek);
  • wykonywanie zadań związanych z nadzorem analitycznym i bieżącym nad działalnością ww. podmiotów, w zakresie wynikającym z przepisów prawa, w tym cofanie albo ograniczanie uprawnień do prowadzenia działalności przez te podmioty, a w odniesieniu do dostawców usług finansowania społecznościowego w zakresie ułatwiania udzielania pożyczek także prowadzenie kontroli w tym zakresie; 
  • wykonywanie zadań w zakresie nadzoru nad działalnością Krajowej Spółdzielczej Kasy Oszczędnościowo-Kredytowej;
  • wykonywanie zadań związanych z prowadzeniem:
    • rejestrów, o których mowa w ustawie o usługach płatniczych, w tym rejestrów działalności regulowanej w rozumieniu przepisów ustawy – Prawo przedsiębiorców,
    • rejestru pośredników kredytowych, o którym mowa w ustawie o kredycie hipotecznym oraz o nadzorze nad pośrednikami kredytu hipotecznego i agentami.

Do zadań DBR należy także wykonywanie czynności w zakresie związanym z prowadzeniem kontroli instytucji płatniczych, instytucji pieniądza elektronicznego, małych instytucji płatniczych, dostawców świadczących wyłącznie usługę dostępu do informacji o rachunku, jak również pośredników i agentów kredytu hipotecznego, dostawców usług finansowania społecznościowego pożyczkowego, zwanych dalej „podmiotami kontrolowanymi”, w szczególności: 

  • opracowywanie na potrzeby prowadzonych kontroli metodyk badania i kryteriów oceny zjawisk występujących w podmiotach kontrolowanych, a także procedur planowania i prowadzenia czynności kontrolnych; 
  • planowanie i przeprowadzanie czynności kontrolnych w podmiotach kontrolowanych; 
  • przygotowywanie projektów zaleceń pokontrolnych w stosunku do podmiotów kontrolowanych; 
  • monitorowanie realizacji zaleceń pokontrolnych.

Do zadań DBR należy również: 

  • realizowanie współpracy z NBP oraz BFG w zakresie właściwości DBR oraz w zakresie wynikającym z właściwych przepisów, zawartych umów i porozumień lub z innego rodzaju wiążących ustaleń Komisji;
  • koordynacja sposobu wykonywania nadzoru nad realizacją przez dostawców usług płatniczych obowiązków związanych ze świadczeniem usług płatniczych;
  • wykonywanie zadań w zakresie nadzoru uzupełniającego nad podmiotami regulowanymi sektora spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych lub niebankowych dostawców usług płatniczych wchodzącymi w skład konglomeratu finansowego, w porozumieniu z właściwymi komórkami organizacyjnymi Urzędu Komisji oraz kierownikiem zespołu tworzonego w drodze odrębnego zarządzenia, koordynującego wykonywanie przez Komisję obowiązków wynikających z nadzoru nad konglomeratami finansowymi.