Struktura organizacyjna Urzędu Komisji - Komisja Nadzoru Finansowego

Urząd Komisji

Departament Rozwoju Regulacji (DRR)

Data aktualizacji:
  • p.o. Dyrektora - Janusz Ryfka
  • Sekretariat tel.: (22) 262-48-14

Do zadań Departamentu Rozwoju Regulacji (DRR) należy wykonywanie zadań w zakresie regulacji ostrożnościowych oraz standardów księgowych i sprawozdawczych dla:

  • banków, instytucji płatniczych, spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych, Krajowej Spółdzielczej Kasy Oszczędnościowo-Kredytowej i instytucji pieniądza elektronicznego;
  • domów maklerskich;
  • podmiotów rynku funduszy inwestycyjnych w tym: funduszy inwestycyjnych, towarzystw funduszy inwestycyjnych, alternatywnych spółek inwestycyjnych (ASI), funduszy emerytalnych, i towarzystw emerytalnych; 
  • zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji;
  • spółek prowadzących rynek regulowany, giełdy towarowej, izb rozliczeniowych, izb rozrachunkowych, giełdowych izb rozrachunkowych, CCP oraz centralnego depozytu papierów wartościowych;
  • instytucji pożyczkowych.
Zadania, o których mowa powyżej, wykonywane są w szczególności poprzez:

  • analizę dokumentów i materiałów przygotowanych przez ministra właściwego do spraw instytucji finansowych, instytucje międzynarodowe, w tym instytucje Unii Europejskiej, BCBS, Międzynarodową Organizację Komisji Papierów Wartościowych, Międzynarodowe Stowarzyszenie Nadzorów Ubezpieczeniowych, Międzynarodową Organizację Nadzorów Emerytalnych oraz zagraniczne organy nadzoru, dotyczących spraw polityki nadzorczej, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień regulacyjnych; 
  • opracowywanie na podstawie analiz dokumentów instytucji Unii Europejskiej, BCBS, Międzynarodowej Organizacji Komisji Papierów Wartościowych, Międzynarodowego Stowarzyszenia Nadzorów Ubezpieczeniowych, Międzynarodowej Organizacji Nadzorów Emerytalnych oraz innych dokumentów wydawanych przez zagraniczne nadzory, po uwzględnieniu lokalnych czynników ryzyka i sytuacji polskiego sektora, propozycji zmian norm ostrożnościowych;
  • współpracę z urzędem obsługującym ministra właściwego do spraw instytucji finansowych przy opracowywaniu założeń do projektów ustaw i projektów aktów normatywnych, określających zasady działania podmiotów nadzorowanych;
  • przygotowanie projektów wyjaśnień i rozstrzygnięć dotyczących pytań lub wątpliwości zgłaszanych przez podmioty nadzorowane, dotyczących regulacji i rekomendacji przygotowywanych przez DRR, a także standardów rachunkowości;
  • współpracę odpowiednio z NBP, bankami, innymi właściwymi instytucjami w zakresie opracowania zmian w systemie sprawozdawczości nadzorczej podmiotów nadzorowanych, wynikających ze zmian w obowiązujących aktach prawnych oraz potrzeb w zakresie pozyskiwania informacji dla celu nadzoru bankowego;
  • współpracę z urzędem obsługującym ministra właściwego do spraw instytucji finansowych w zakresie opracowania zmian przepisów dotyczących sprawozdawczości.
Do zadań DRR należy także wykonywanie zadań dotyczących koordynacji wdrażania ESG w Urzędzie Komisji, w szczególności przez: 

  • opracowywanie, we współpracy z innymi komórkami organizacyjnymi Urzędu Komisji, stanowisk Urzędu Komisji do zagadnień dotyczących ESG, a także współtworzenie polityki Urzędu Komisji w zakresie podejścia do tych zagadnień; 
  • uczestnictwo w pracach nad regulacjami dotyczącymi ESG, monitorowanie tych prac oraz gromadzenie tych regulacji, a także przekazywanie informacji o tych regulacjach innym komórkom organizacyjnym Urzędu Komisji.