Multimedia - Komisja Nadzoru Finansowego

O KNF

Sebastian Bogdan wystąpił podczas Forum Usług Płatniczych

Sebastian Bogdan – Dyrektor Departamentu Bankowości Równoległej w Urzędzie Komisji Nadzoru Finansowego (UKNF) wystąpił podczas otwarcia XII edycji Forum Usług Płatniczych.

Sebastian Bogdan na początku swojego wystąpienia zaznaczył, że co prawda jest to wydarzenie, które odbywa się pod egidą Związku Banków Polskich, ale uczestnicy rynku usług płatniczych to nie tylko banki i ich klienci.

Wskazał, że KNF patrzy na rynek usług płatniczych przede wszystkim jako nadzorca, dla którego kluczowe jest zapewnienie bezpieczeństwa środków użytkowników usług płatniczych. Zwrócił uwagę na prace nad zapobieganiem oszukańczym transakcjom i pojawiające się wraz z innowacjami nowe ryzyka związane z wyłudzaniem środków klientów.

Odniósł się także do propozycji regulacji europejskich (w ramach pakietu PSD3/PSR), wskazując, że wyraźnie zauważalny jest trend wzmacniania ochrony użytkowników usług płatniczych. Najlepszym tego przykładem jest przyjęcie wprost w PSR – tak, jak od dawna jest to ujęte w polskich przepisach – że odmowa zwrotu środków w przypadku zgłoszenia transakcji nieautoryzowanej będzie uzależniona od udowodnienia przez dostawcę autoryzacji takiej transakcji przez użytkownika, a nie, jak obecnie było to wywodzone z brzmienia PSD2, jedynie prawidłowego jego uwierzytelnienia.

Wskazał również na inne przykłady, jak się wydaje niekiedy zbyt daleko idących projektowanych rozwiązań, przenoszących bezwzględną odpowiedzialność dostawców usług płatniczych za środki klienta, takich jak dbałość o zgodność IBAN z nazwiskiem odbiorcy płatności czy też pełna rekompensata za straty spowodowane przez oszustwa polegające na podszywaniu się pod pracowników dostawców. 

Sebastian Bogdan podkreślił znaczenie edukacji  użytkowników usług płatniczych, którą Urząd KNF wspiera szeregiem działań skierowanych zarówno do młodzieży, jak i seniorów. Celem działań edukacyjnych powinno być skłonienie klienta do należytej rozwagi i swego rodzaju „wysiłku intelektualnego” przy korzystaniu z takich usług tak, aby pojawiła się refleksja na temat poprawności korzystania z danej usługi. 

Jednocześnie Sebastian Bogdan wskazał, że pomimo szeregu działań edukacyjnych, skala wyłudzeń środków finansowych stale rośnie. Przestępcy oddziałują na zachowania ludzkie, które nie wynikają z racjonalnego myślenia, a są podyktowane instynktami i przed tym, jak przed każdą tego typu manipulacją – trudno się bronić. Zaznaczył, że w tym kontekście priorytetem – ponad wysoką użytecznością, łatwością operacyjną usług płatniczych i zadowoleniem użytkowników – powinna być profilaktyka i utrudnianie tego rodzaju przestępstw.

Podsumowując swoje wystąpienie Sebastian Bogdan podkreślił, że UKNF jako nadzór jest „aktywnym interesariuszem”, jeśli chodzi o rynek usług płatniczych, otwartym na dyskusje, któremu zależy na wypracowaniu dobrych standardów, aby polski rynek usług płatniczych nadal był liderem i umacniał swoją pozycję na rynku europejskim.