Komunikat z 279. posiedzenia Komisji Nadzoru Finansowego w dniu 20 października 2015 r.
data aktualizacji
20 października 2015 r.
1. W dwieście siedemdziesiątym dziewiątym posiedzeniu Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) wzięli udział:
• Pan Andrzej Jakubiak – Przewodniczący Komisji Nadzoru Finansowego,
• Pan Wojciech Kwaśniak – Zastępca Przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego,
• Pan Lesław Gajek – Zastępca Przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego,
• Pani Anna Trzecińska – Wiceprezes Narodowego Banku Polskiego,
• Pan Piotr Piłat – Przedstawiciel Ministra Finansów,
• Pan Mariusz Kubzdyl – Przedstawiciel Ministra Pracy i Polityki Społecznej,
• Pan Zdzisław Sokal – Przedstawiciel Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.
• Pan Wojciech Kwaśniak – Zastępca Przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego,
• Pan Lesław Gajek – Zastępca Przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego,
• Pani Anna Trzecińska – Wiceprezes Narodowego Banku Polskiego,
• Pan Piotr Piłat – Przedstawiciel Ministra Finansów,
• Pan Mariusz Kubzdyl – Przedstawiciel Ministra Pracy i Polityki Społecznej,
• Pan Zdzisław Sokal – Przedstawiciel Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.
2. KNF jednogłośnie udzieliła zezwolenia na wykonywanie działalności ubezpieczeniowej przez:
• Towarzystwo Ubezpieczeń Wzajemnych Medicum.
Rzeczowy zakres działalności zakładu ubezpieczeń obejmuje grupy 1, 2, 3, 7, 8, 9, 10, 13, 14, 15, 16 i 18 działu II, zgodnie z załącznikiem do ustawy o działalności ubezpieczeniowej. W skład pierwszego zarządu wchodzą: Pan Adam Śliwiński – Prezes Zarządu i Pan Ryszard Frączek – Członek Zarządu. Wnioskodawca zobowiązał się m.in. do realizowania wytycznych i rekomendacji wydawanych przez KNF.
3. Komisja jednogłośnie udzieliła zezwolenia na wykonywanie działalności polegającej na tworzeniu funduszy inwestycyjnych lub funduszy zagranicznych i zarządzaniu nimi, w tym na pośrednictwie w zbywaniu i odkupywaniu jednostek uczestnictwa, reprezentowaniu ich wobec osób trzecich oraz zarządzaniu zbiorczym portfelem papierów wartościowych przez:
• Corum Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych SA.
4. KNF jednogłośnie odmówiła wydania promesy zezwolenia z wniosku założyciela (...), na wykonywanie działalności ubezpieczeniowej przez:
w zakresie grup 1, 2, 8 i 9 działu II zgodnie z zgodnie z załącznikiem do ustawy o działalności ubezpieczeniowej.
Podstawą odmowy wydania promesy zezwolenia na wykonywanie działalności ubezpieczeniowej było w szczególności stwierdzenie, że wniosek i załączone dokumenty zawierają postanowienia wewnętrznie sprzeczne i naruszają przepisy następujących aktów prawnych:
• ustawy o działalności ubezpieczeniowej,
• ustawy o rachunkowości,
• rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2009 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji.
oraz ustalenie, że plan działalności nie zapewnia zdolności zakładu ubezpieczeń do wykonywania zobowiązań.
Jednocześnie KNF umorzyła postępowanie dotyczące wniosku o uznanie Ubezpieczenia majątkowe Towarzystwa Ubezpieczeń Wzajemnych za małe towarzystwo ubezpieczeń wzajemnych, ze względu na bezprzedmiotowość postępowania.
5. Komisja jednogłośnie wyraziła zgodę na powołanie:
6. KNF jednogłośnie uchyliła, określony w art. 35l ust. 1 pkt 3 ustawy o działalności ubezpieczeniowej, zakaz wykonywania przez Ergo Versicherung AG z Niemiec prawa głosu z akcji D.A.S. Towarzystwa Ubezpieczeń Ochrony Prawnej SA.
Wniosek został złożony w związku z połączeniem z dniem 28 maja 2015 r. w drodze przejęcia D.A.S. Deutscher Automobil Schutz Allgemeine Rechtsschutz-Versicherung AG z Niemiec przez Ergo Versicherung AG z Niemiec na podstawie obowiązujących przepisów niemieckiego prawa spółek, które nastąpiło przed upływem terminu zakreślonego w art. 35j ustawy o działalności ubezpieczeniowej na wyrażenie stanowiska przez KNF. Na skutek połączenia Ergo Versicherung AG z Niemiec stała się właścicielem akcji D.A.S. Towarzystwa Ubezpieczeń Ochrony Prawnej SA stanowiących 99,9524% wszystkich praw głosu w spółce, ale w świetle art. 35l ust. 1 pkt 3 ustawy o działalności ubezpieczeniowej, z akcji tych nie można było wykonywać prawa głosu. KNF uchyliła zakaz ponieważ spełnione zostały przesłanki określone w art. 35m ustawy o działalności ubezpieczeniowej.
7. Komisja jednogłośnie nałożyła na 6 biur usług płatniczych kary pieniężne w wysokości po 1800 złotych na 2 biura, 1200 złotych na 1 biuro, 900 złotych na 2 biura i 500 złotych na 1 biuro (wysokość kar uwzględnia indywidualne okoliczności spraw) za naruszenie obowiązków określonych w ustawie o usługach płatniczych, polegające na:
• nieprzekazaniu KNF w ustawowym terminie informacji o łącznej wartości i liczbie transakcji płatniczych wykonanych w II lub III kwartale 2014 r. albo
• niezłożeniu KNF w ustawowym terminie dokumentu potwierdzającego zawarcie kolejnej umowy gwarancji bankowej albo ubezpieczeniowej albo umowy ubezpieczenia zawartej przed upływem terminu obowiązywania umowy poprzedniej.
Ukarane biura usług płatniczych to 6 osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, dla których świadczenie usług płatniczych to działalność dodatkowa. W przypadku ponownych naruszeń obowiązków przez te biura usług płatniczych, KNF rozważy nałożenie wyższych kar.
KNF przypomina biurom usług płatniczych o ich obowiązkach prawnych wynikających z ustawy o usługach płatniczych. Więcej informacji na temat tych obowiązków można znaleźć w broszurze wydanej przez KNF.
Jaka jest różnica między biurem usług płatniczych a krajową instytucją płatniczą?
8. Analizując wnioski o ponowne rozpatrzenie spraw zakończonych nałożeniem przez KNF kar na 5 biur usług płatniczych w wysokości po 900 złotych na 4 biura oraz 400 złotych na 1 biuro, Komisja jednogłośnie utrzymała w mocy pierwszoinstancyjne decyzje w przypadku 4 biur, a w przypadku 1 biura obniżyła wysokość kary z 400 złotych do 300 złotych (obniżając wysokość kary w przypadku 1 biura usług płatniczych, KNF wzięła pod uwagę indywidualne okoliczności sprawy).
9. Komisja zapoznała się z informacją na temat:
10. Kolejne posiedzenia KNF są zaplanowane na:
• Ubezpieczenia majątkowe Towarzystwo Ubezpieczeń Wzajemnych
w zakresie grup 1, 2, 8 i 9 działu II zgodnie z zgodnie z załącznikiem do ustawy o działalności ubezpieczeniowej.
Podstawą odmowy wydania promesy zezwolenia na wykonywanie działalności ubezpieczeniowej było w szczególności stwierdzenie, że wniosek i załączone dokumenty zawierają postanowienia wewnętrznie sprzeczne i naruszają przepisy następujących aktów prawnych:
• ustawy o działalności ubezpieczeniowej,
• ustawy o rachunkowości,
• rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2009 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji.
oraz ustalenie, że plan działalności nie zapewnia zdolności zakładu ubezpieczeń do wykonywania zobowiązań.
Jednocześnie KNF umorzyła postępowanie dotyczące wniosku o uznanie Ubezpieczenia majątkowe Towarzystwa Ubezpieczeń Wzajemnych za małe towarzystwo ubezpieczeń wzajemnych, ze względu na bezprzedmiotowość postępowania.
5. Komisja jednogłośnie wyraziła zgodę na powołanie:
• Pana Wojciecha Sassa na stanowisko Prezesa Zarządu Nationale – Nederlanden Towarzystwa Ubezpieczeń na Życie SA.
6. KNF jednogłośnie uchyliła, określony w art. 35l ust. 1 pkt 3 ustawy o działalności ubezpieczeniowej, zakaz wykonywania przez Ergo Versicherung AG z Niemiec prawa głosu z akcji D.A.S. Towarzystwa Ubezpieczeń Ochrony Prawnej SA.
Wniosek został złożony w związku z połączeniem z dniem 28 maja 2015 r. w drodze przejęcia D.A.S. Deutscher Automobil Schutz Allgemeine Rechtsschutz-Versicherung AG z Niemiec przez Ergo Versicherung AG z Niemiec na podstawie obowiązujących przepisów niemieckiego prawa spółek, które nastąpiło przed upływem terminu zakreślonego w art. 35j ustawy o działalności ubezpieczeniowej na wyrażenie stanowiska przez KNF. Na skutek połączenia Ergo Versicherung AG z Niemiec stała się właścicielem akcji D.A.S. Towarzystwa Ubezpieczeń Ochrony Prawnej SA stanowiących 99,9524% wszystkich praw głosu w spółce, ale w świetle art. 35l ust. 1 pkt 3 ustawy o działalności ubezpieczeniowej, z akcji tych nie można było wykonywać prawa głosu. KNF uchyliła zakaz ponieważ spełnione zostały przesłanki określone w art. 35m ustawy o działalności ubezpieczeniowej.
7. Komisja jednogłośnie nałożyła na 6 biur usług płatniczych kary pieniężne w wysokości po 1800 złotych na 2 biura, 1200 złotych na 1 biuro, 900 złotych na 2 biura i 500 złotych na 1 biuro (wysokość kar uwzględnia indywidualne okoliczności spraw) za naruszenie obowiązków określonych w ustawie o usługach płatniczych, polegające na:
• nieprzekazaniu KNF w ustawowym terminie informacji o łącznej wartości i liczbie transakcji płatniczych wykonanych w II lub III kwartale 2014 r. albo
• niezłożeniu KNF w ustawowym terminie dokumentu potwierdzającego zawarcie kolejnej umowy gwarancji bankowej albo ubezpieczeniowej albo umowy ubezpieczenia zawartej przed upływem terminu obowiązywania umowy poprzedniej.
Ukarane biura usług płatniczych to 6 osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, dla których świadczenie usług płatniczych to działalność dodatkowa. W przypadku ponownych naruszeń obowiązków przez te biura usług płatniczych, KNF rozważy nałożenie wyższych kar.
KNF przypomina biurom usług płatniczych o ich obowiązkach prawnych wynikających z ustawy o usługach płatniczych. Więcej informacji na temat tych obowiązków można znaleźć w broszurze wydanej przez KNF.
Jaka jest różnica między biurem usług płatniczych a krajową instytucją płatniczą?
8. Analizując wnioski o ponowne rozpatrzenie spraw zakończonych nałożeniem przez KNF kar na 5 biur usług płatniczych w wysokości po 900 złotych na 4 biura oraz 400 złotych na 1 biuro, Komisja jednogłośnie utrzymała w mocy pierwszoinstancyjne decyzje w przypadku 4 biur, a w przypadku 1 biura obniżyła wysokość kary z 400 złotych do 300 złotych (obniżając wysokość kary w przypadku 1 biura usług płatniczych, KNF wzięła pod uwagę indywidualne okoliczności sprawy).
9. Komisja zapoznała się z informacją na temat:
• sektora ubezpieczeń po II kwartale 2015 r.,
• sytuacji finansowej powszechnych towarzystw emerytalnych w I połowie 2015 r.,
• wyników oceny BION powszechnych towarzystw emerytalnych za 2014 r.,
• sytuacji banków spółdzielczych w kontekście tworzenia przez zrzeszenia systemów ochrony instytucjonalnej (IPS).
• sytuacji finansowej powszechnych towarzystw emerytalnych w I połowie 2015 r.,
• wyników oceny BION powszechnych towarzystw emerytalnych za 2014 r.,
• sytuacji banków spółdzielczych w kontekście tworzenia przez zrzeszenia systemów ochrony instytucjonalnej (IPS).
10. Kolejne posiedzenia KNF są zaplanowane na: