Komunikat w sprawie kryteriów branych pod uwagę przy ocenie zdolności do udziału w restrukturyzacji sektora SKOK
data aktualizacji
Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) na posiedzeniu w dniu 4 lutego 2014 r. wskazała kryteria, które będą brane pod uwagę przy ocenie zdolności spółdzielczych kas oszczędnościowo – kredytowych (SKOK) oraz banków do udziału w restrukturyzacji sektora SKOK.
KNF uznała, że warunek zachowania stabilności systemu finansowego (w trakcie i po zakończeniu procesu) i konieczność zachowania bezpieczeństwa środków zgromadzonych na rachunkach kas oznacza, że w wyniku przejęcia kasy podmiot przejmujący powinien spełniać normy ostrożnościowe przewidziane przepisami prawa.
Określając kryteria Komisja kierowała się ustawowymi celami nadzoru, o których mowa w art. 61 ust. 1 ustawy o skok oraz art. 133 ust. 1 ustawy Prawo bankowe. Komisja uznała, że realizacji tych celów służy spełnienie przez SKOK przejmujące albo banki przejmujące wskazanych poniżej kryteriów.
1) Kryteria wobec kas przejmujących:
formalne:
- kasa nie jest objęta programem postępowania naprawczego1,
- współczynnik wypłacalności kasy spełnia normę ostrożnościową 5%;
- kasa posiada zatwierdzony przez KNF statut dostosowany do przepisów ustawy, jak również prawidłowo powołany zarząd, w tym zatwierdzonego przez KNF prezesa zarządu;
- kasa spełnia ustawowe normy w zakresie płynności;
- w wyniku przejęcia kasy - podmiot przejmujący powinien bezwzględnie spełniać normy ostrożnościowe przewidziane przepisami prawa, tj. poziom funduszy własnych kasy będzie zapewniać utrzymanie wskaźnika funduszy własnych do wartości aktywów powyżej 1%.
uzupełniające:
- zgodność działania kasy z obowiązującymi przepisami prawa;
- wobec kasy nie są prowadzone postępowania zmierzające do zastosowania środków nadzorczych (powołanie zarządcy komisarycznego);
- sprawność organizacyjna;
- zarządzanie kasą niebudzące zastrzeżeń;
- brak zastrzeżeń nadzoru do składanych sprawozdań (w zakresie wyceny aktywów).
- skala działania kasy przejmującej (suma bilansowa) istotnie wyższa (adekwatna) od skali działania podmiotu przejmowanego;
- współczynnik wypłacalności kasy - po uwzględnieniu wszystkich możliwych form pomocy - będzie bliski poziomu normy ustawowej, tj. 5%.
2) Kryteria wobec banków przejmujących:
formalne:
- bank nie jest objęty programem postępowania naprawczego2;
- poziom współczynnika wypłacalności powyżej 12%;
- poziom współczynnika Tier 1 powyżej 9%;
- prognoza współczynnika wypłacalności na koniec 2014 r. w scenariuszu testów warunków skrajnych (referencyjnym) powyżej 12%;
- prognoza współczynnika Tier 1 na koniec 2014 r. w scenariuszu testów warunków skrajnych (referencyjnym) powyżej 9%;
- bank posiada prawidłowo powołany zarząd;
- w wyniku przejęcia kasy - podmiot przejmujący powinien bezwzględnie spełniać normy ostrożnościowe przewidziane przepisami prawa.uzupełniające:
- wobec banku nie są prowadzone postępowania zmierzające do zastosowania środków nadzorczych (powołanie zarządu komisarycznego);
- ocena BION ogólna nie gorsza niż 2,5;
- ocena BION w zakresie poziomu kapitału nie gorsza niż 2,5;
- poziom współczynnika wypłacalności - po uwzględnieniu wszystkich możliwych form pomocy - powyżej 8%;
- poziom współczynnika Tier 1 - po uwzględnieniu wszystkich możliwych form pomocy - powyżej 6%;
- skala działania banku przejmującego (suma bilansowa) istotnie wyższa od skali działania podmiotu przejmowanego;
- zakres terytorialny działalności banku przejmującego zgodny z zakresem działalności podmiotu przejmowanego (dotyczy banków spółdzielczych).
_______________________________
1Art. 72a ust. 1 ustawy o skok: „W razie powstania w kasie straty bilansowej albo groźby jej wystąpienia, albo powstania niebezpieczeństwa niewypłacalności lub zagrożenia utraty płynności płatniczej, zarząd kasy niezwłocznie zawiadamia o tym Komisję Nadzoru Finansowego oraz Kasę Krajową i przystępuje do opracowania programu postepowania naprawczego.”
2Art. 142 ust. 1 ustawy Prawo bankowe: „W razie powstania straty bilansowej bądź groźby jej nastąpienia, albo powstania niebezpieczeństwa niewypłacalności lub utraty płynności, zarząd banku niezwłocznie zawiadamia o tym Komisję Nadzoru Finansowego oraz przedstawia jej program postepowania naprawczego, zapewniając jego realizację.”