KOMUNIKACJA
Komisja Nadzoru Finansowego („Komisja”) wydała 13 maja 2021 r. decyzję:
ograniczającą zezwolenie Copernicus Securities SA z siedzibą w Warszawie („Copernicus”, „Dom Maklerski”) na prowadzenie działalności maklerskiej w postaci cofnięcia zezwolenia na prowadzenie działalności maklerskiej w zakresie:
a) przyjmowania i przekazywania zleceń nabycia lub zbycia instrumentów finansowych,
b) oferowania instrumentów finansowych;
nakładającą na Copernicus karę pieniężną w wysokości 3 500 000 zł.
Komisja wyznaczyła 2 miesiące od dnia doręczenia decyzji na zakończenie przez Copernicus prowadzenia działalności maklerskiej w zakresie wskazanym powyżej oraz nałożyła rygor natychmiastowej wykonalności w części dotyczącej ograniczenia zezwolenia.
Prowadzenie działalności zgodnie z prawem, zasadami uczciwego obrotu i najlepiej pojętym interesem klientów Domu Maklerskiego ma fundamentalne znaczenie dla klientów instytucji nadzorowanej, jak również pozostałych uczestników rynku finansowego. Nabywcy instrumentów finansowych oferowanych przez firmy inwestycyjne inwestują swoje środki w zaufaniu do tych firm, do ich profesjonalizmu, sumienności oraz bezpieczeństwa całego procesu wynikającego z otrzymanego zezwolenia na prowadzenie działalności maklerskiej.
Jednocześnie, biorąc pod uwagę, że stwierdzone wobec Domu Maklerskiego naruszenia koncentrują się na działalności maklerskiej w zakresie przyjmowania i przekazywania zleceń nabycia lub zbycia instrumentów finansowych oraz oferowania instrumentów finansowych, Komisja nie zastosowała najbardziej surowej sankcji, jaką jest cofnięcie zezwolenia na prowadzenie działalności maklerskiej w pełnym zakresie zezwolenia posiadanego przez Dom Maklerski. Tym samym, Copernicus Securities SA jest nadal uprawniony do prowadzenia działalności maklerskiej w pozostałym zakresie posiadanego zezwolenia.
Komisja nadała niniejszej decyzji rygor natychmiastowej wykonalności, co w tym przypadku oznacza, że w ciągu dwóch miesięcy Dom Maklerski w zakresie przyjmowania i przekazywania zleceń nabycia lub zbycia instrumentów finansowych oraz oferowania instrumentów finansowych może podejmować wyłącznie działania zmierzające do zakończenia tych działalności, w tym powinien niezwłocznie wypowiedzieć umowy dotyczące świadczenia tych usług maklerskich.
Maksymalny wymiar kary, jaki Komisja mogła wymierzyć w tym przypadku, wynosi 20 750 000 zł.
______________________
1w brzmieniu obowiązującym przed wejściem w życie ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 685, dalej: Ustawa zmieniająca) oraz w brzmieniu obowiązującym po wejściu w życie Ustawy zmieniającej a przed wejściem w życie ustawy z dnia 16 października 2019 r. o zmianie ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2019 r., poz. 2217, dalej: ustawa z dnia 16 października 2019 r.)
2rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/565 z dnia 25 kwietnia 2016 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE w odniesieniu do wymogów organizacyjnych i warunków prowadzenia działalności przez firmy inwestycyjne oraz pojęć zdefiniowanych na potrzeby tejże dyrektywy (Dz. Urz. UE L 87 z 31.03.2017, str. 1, z późn. zm.)
3w brzmieniu obowiązującym przed wejściem w życie ustawy z dnia 16 października 2019 r.
4w brzmieniu obowiązującym przed wejściem w życie ustawy z dnia 16 października 2019 r.
5w brzmieniu obowiązującym przed wejściem w życie ustawy z dnia 16 października 2019 r.
6rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 maja 2018 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych i organizacyjnych dla firm inwestycyjnych, banków, o których mowa w art. 70 ust. 2 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, i banków powierniczych (Dz.U. z 2018 r., poz. 1111)
Komunikat KNF dotyczący wydania decyzji administracyjnej ws. Copernicus Securities SA z siedzibą w Warszawie
plik .pdf, 442kB