Projekty pomocowe UE - Komisja Nadzoru Finansowego

Unia Europejska

Unijny projekt współpracy bliźniaczej między Urzędem Komisji Nadzoru Finansowego a Narodowym Bankiem Gruzji: Wzmocnienie Narodowego Banku Gruzji w obszarze usług bankowych i płatniczych 2019-2021

Data aktualizacji:

W okresie od marca 2019 do maja 2021 r. UKNF pomyślnie wykonał projekt współpracy bliźniaczej (ang. twinning) na rzecz Narodowego Banku Gruzji „Wzmocnienie zdolności Narodowego Banku Gruzji w obszarze usług bankowych i płatniczych zgodnie ze standardami UE”

Opis projektu

Tytuł projektu: „Wzmocnienie zdolności Narodowego Banku Gruzji w obszarze usług bankowych i płatniczych zgodnie ze standardami UE”
Instytucja zamawiająca: Delegatura Unii Europejskiej dla Gruzji
Partner po stronie UE (projektodawca): Urząd Komisji Nadzoru Finansowego (UKNF)
Partner będący beneficjentem projektu: Narodowy Bank Gruzji (NBG)
Okres realizacji projektu: Od 1 marca 2019 r. do 31 maja 2021 r. (27 miesięcy)
Budżet UE: 1 750 000,00 EUR 

Założenia projektu współpracy bliźniaczej
Projekt współpracy bliźniaczej miał na celu zapewnienie stabilności i przejrzystości sektora finansowego poprzez wsparcie Narodowego Banku Gruzji (NBG) w kompleksowym wzmocnieniu mechanizmów nadzoru finansowego zgodnie z najlepszymi praktykami Unii Europejskiej.
Przewidziano następujące rezultaty Projektu: 

  • przegląd i wdrożenie przepisów gruzińskiego prawa bankowego zgodnie z pakietem CRD IV/CRR, w tym Rozporządzenia (UE) 575/2013 w sprawie wymogów kapitałowych dla banków komercyjnych, przepisów prawa dotyczących kompetencji i reputacji zarządców i wspólników posiadających znaczne pakiety akcji, wskaźnika dźwigni, wskaźnika stabilnego finansowania netto, dużych ekspozycji, ładu korporacyjnego, procesów licencyjnych i przenoszenia znaczących udziałów, oceny adekwatności kapitału wewnętrznego oraz wymogów dotyczących ujawniania informacji;
  • przegląd przepisów prawa dotyczących usług płatniczych i procesu wdrażania tych przepisów zgodnie ze stosownymi dyrektywami i rozporządzeniami oraz zgodnie z podejściem otwartym i opartym na dowodach, w tym obowiązujących nowelizacji, wypracowanych ram nadzoru ostrożnościowego, zmienionych i obowiązujących zasad wykonywania operacji płatniczych, wypracowanych zmian zasad rejestracji i usuwania z rejestru Operatorów Systemów Płatniczych w Narodowym Banku Gruzji, wypracowanych wymogów dotyczących silnego uwierzytelniania klienta oraz wymogów w zakresie wspólnych i bezpiecznych otwartych standardów komunikacji;
  • przeszkolenie pracowników NBG i przygotowanie ich do stosowania nowych zasad i przepisów.   

Partnerzy Projektu

Urząd Komisji Nadzoru Finansowego (UKNF)

Urząd KNF, wybrany jako wykonawca Projektu, odpowiadał za realizację założeń i budżet Projektu.

Urząd Komisji Nadzoru Finansowego (UKNF) funkcjonuje od września 2006 roku, zaś w styczniu 2008 roku stał się w pełni zintegrowanym urzędem odpowiedzialnym za wszystkie sektory rynku finansowego w Polsce. Początkowo, w 2006 roku nowy organ nadzoru przejął obowiązki Komisji Nadzoru Ubezpieczeń i Funduszy Emerytalnych oraz Komisji Papierów Wartościowych i Giełd. 1 stycznia 2008 roku UKNF przejął również obowiązki Komisji Nadzoru Bankowego. Przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) powołuje Prezes Rady Ministrów, na pięcioletnią kadencję.

Komisja Nadzoru Finansowego sprawuje nadzór nad sektorem bankowym, rynkiem kapitałowym, ubezpieczeniowym, emerytalnym, nadzór nad instytucjami płatniczymi i biurami usług płatniczych, instytucjami pieniądza elektronicznego oraz nad sektorem kas spółdzielczych. Celem nadzoru nad rynkiem finansowym jest zapewnienie prawidłowego funkcjonowania tego rynku, jego stabilności, bezpieczeństwa oraz przejrzystości, zaufania do rynku finansowego, a także zapewnienie ochrony interesów uczestników rynku. Nadzór nad działalnością Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego sprawuje Prezes Rady Ministrów.

Narodowy Bank Gruzji

NBG był bezpośrednim beneficjentem i odgrywał kluczową rolę w realizacji działań w ramach Projektu, we wszystkich jego komponentach. 

Narodowy Bank Gruzji (NBG) jest bankiem centralnym Gruzji. Jego status określa Konstytucja Gruzji. NBG powstał w 1919 roku. W swojej obecnej formie Narodowy Bank Gruzji istnieje od roku 1991.
Zgodnie z Konstytucją Gruzji NBG jest niezależny w swoich działaniach. Członkowie gruzińskich organów władzy ustawodawczej i wykonawczej nie są uprawnieni do ingerowania w działalność NBG. NBG sprawuje nadzór nad sektorem finansowym w celu zapewnienia stabilności i przejrzystości systemu finansowego oraz w celu zapewnienia ochrony praw konsumentów i inwestorów w tym sektorze.
Głównym celem NBG jest zapewnienie stabilności cen. NBG ma obowiązek zapewniać stabilność i przejrzystość systemu finansowego i wspierać zrównoważony wzrost gospodarczy kraju, o ile jest to możliwe bez uszczerbku dla osiągnięcia głównego celu Banku.
Prezesa NBG powołuje Parlament Gruzji, na 7-letnią kadencję.

Instytucje wspierające realizację Projektu 

Projekt był realizowany przez UKNF we współpracy w zakresie właściwych tematycznie działań z partnerami z Narodowego Banku Polski (NBP), Banku Litwy, Bankowego Funduszu Gwarancyjnego (BFG) i Biura Rzecznika Finansowego. Udział zróżnicowanych kompetencyjnie zespołów eksperckich pozwolił na kompleksowe przekazanie wiedzy, najlepszych praktyk i rozwiązań z uwzględnieniem perspektywy i doświadczeń polskiego organu nadzoru, jak również banków centralnych Polski i Litwy oraz ekspertów współpracujących instytucji krajowych. 

Zakres i podsumowanie Projektu

Projekt został pomyślnie zrealizowany w okresie marzec 2019 – maj 2021 w ramach dwóch komponentów obejmujących wspólne działania polskiego i gruzińskiego nadzoru skoncentrowanych wokół dostosowania przepisów prawa gruzińskiego do prawodawstwa Unii Europejskiej w obszarze sektora bankowego oraz w zakresie usług płatniczych zgodnie z wymogami stosownych dyrektyw i rozporządzeń, wraz ze wsparciem w ich wdrożeniu.  Dzięki wsparciu ze strony Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego (UKNF) Gruzja jest teraz gotowa na pełne dostosowanie swego krajowego ustawodawstwa do unijnych standardów oraz mechanizmów nadzoru finansowego w obszarze usług bankowych i płatniczych.

Przewidziane w Projekcie działania obejmowały dwie grupy:
1. dostosowanie przepisów prawa gruzińskiego do prawodawstwa Unii dotyczącego sektora bankowego zgodnie z pakietem CRD IV/CRR oraz wdrożenie tych przepisów;
2. dostosowanie przepisów prawa gruzińskiego do prawodawstwa Unii w obszarze płatności poprzez dokonanie przeglądu ram prawnych i ram wdrażania prawa w zakresie usług płatniczych zgodnie z wymogami stosownych dyrektyw i rozporządzeń oraz zgodnie z podejściem otwartym i opartym na dowodach. 

W trakcie ponad 2-letniego Projektu wspólne działania partnerów z Polski i Gruzji, realizowane przy wsparciu Unii Europejskiej, przyczyniły się do osiągnięcia następujących rezultatów: 

- stopniowego dostosowania zasad regulacyjnych, nadzorczych i sankcyjnych do prawodawstwa UE i wymogów określonych w układzie o stowarzyszeniu; 

- wzmocnienia funkcji i możliwości nadzorczych NBG w zakresie regulacji rynku usług bankowych i płatniczych zgodnie z dorobkiem prawnym i najlepszymi praktykami Unii; 

- wsparcia w usprawnieniu mechanizmów nadzoru finansowego w celu zagwarantowania ochrony odbiorców usług bankowych i płatniczych oraz wspierania rozwoju rynku finansowego w Gruzji, wraz z przeszkoleniem pracowników NBG i przygotowaniem ich do stosowania nowych zasad i przepisów prawa. 

Zakładane cele i rezultaty Projektu zostały osiągnięte dzięki efektywnej współpracy pomiędzy pracownikami polskiego i gruzińskiego organu nadzoru oraz przy wsparciu ekspertów współpracujących instytucji z Polski i Litwy. Wszystkie działania zaplanowane w ramach dwóch komponentów, wraz z uzupełniającymi misjami eksperckimi, zostały przeprowadzone zgodnie z zakresem określonym w planie pracy Projektu, w ścisłej współpracy ze stroną gruzińską. 

Projekt pomógł we wzmocnieniu zdolności NBG w zakresie nadzoru usług bankowych i płatniczych Gruzji poprzez kompleksową realizację działań doradczych i szkoleniowych. W okresie 27 miesięcy eksperci UKNF pomyślnie zrealizowali w ścisłej współpracy z ekspertami Narodowego Banku Gruzji (oraz w przypadku właściwych kompetencyjnie działań, z ekspertami Narodowego Banku Polski, Banku Litwy, Bankowego Funduszu Gwarancyjnego i Biura Rzecznika Finansowego) łącznie 61 specjalistycznych misji eksperckich w Tbilisi i w trybie zdalnym. Odpowiadając na wyzwania związane z COVID-19 UKNF, we współpracy z NBG, dokonał przekształcenia złożonej struktury Projektu z trybu misji stacjonarnych na całkowicie zdalny. 

W trakcie realizacji Projektu położono szczególny nacisk na wkład w nowelizację i przygotowanie do wdrażania prawa bankowego zgodnie z pakietem CRD IV/CRR oraz rewizję ram prawnych i wdrożeniowych w zakresie usług płatniczych zgodnie z odpowiednimi dyrektywami i rozporządzeniami UE. Zakres wspólnych działań projektowych obejmował przegląd i ocenę zgodności projektowanych lub obowiązujących przepisów prawa gruzińskiego z przepisami europejskimi zawartymi w pakiecie regulacji unijnych, analizę luk prawnych z zaleceniami dotyczącymi propozycji nowelizacji przepisów, konsultacje eksperckie wraz z wymianą polskich i litewskich doświadczeń i praktyk, rekomendacje i wskazówki w oparciu o doświadczenia i najlepsze rozwiązania przyjęte w Polsce i na Litwie. 

Projekt przyczynił się do wzmocnienia kwalifikacji pracowników gruzińskiego nadzoru i zdolności instytucjonalnych Narodowego Banku Gruzji poprzez udział w interaktywnych warsztatach szkoleniowych oraz sesjach szkoleniowych, skoncentrowanych na przekazaniu specjalistycznej wiedzy, doświadczeń oraz sprawdzonych rozwiązań opartych na dorobku prawnym UE i związanych z tematyką nadzoru nad sektorem bankowym i usługami płatniczymi. 

W ramach Projektu partner z Gruzji otrzymał ponad 400 opracowanych materiałów, które będą wykorzystywane w praktyce nadzorczej oraz do wsparcia prowadzonych przez nadzór gruziński dalszych prac w zakresie sukcesywnego przygotowywania zmian w przepisach prawa (takich jak zalecenia dotyczące propozycji nowelizacji przepisów, sprawozdania z przeglądu wraz z analizą luk, wytyczne, podręczniki oraz materiały na potrzeby warsztatów i szkoleń).

Z uwzględnieniem uzyskanych wskazówek i porad, szereg regulacji prawnych lub rozwiązań zostało już przyjętych lub są na etapie finalnych konsultacji z przygotowywaniem do wdrożenia w Gruzji w dalszej perspektywie czasu.

Po zakończeniu Projektu odpowiednie przepisy w Gruzji zostaną dostosowane zgodnie z przepisami UE; NBG zreorganizuje mechanizmy nadzoru finansowego i zwiększy zdolności instytucjonalne w zakresie usług bankowych i płatniczych. Zoptymalizowane prawodawstwo, metodologia i standardy nadzoru dostosowane do odpowiednich przepisów i praktyk UE umożliwią skuteczniejsze stosowanie uprawnień nadzorczych dla lepszej ochrony odbiorców usług bankowych i płatniczych oraz rozwoju rynku finansowego w Gruzji. W konsekwencji sprawnie funkcjonujący rynek finansowy w Gruzji przyczyni się w dłuższej perspektywie do wzrostu gospodarczego oraz stabilności i wzmocnienia bezpieczeństwa uczestników rynku finansowego.

Raport końcowy z realizacji Projektu na rzecz Narodowego Banku Gruzji, wraz z finalnym rozliczeniem finansowym, został zaakceptowany bez zastrzeżeń przez Delegaturę UE dla Gruzji w dn. 29 listopada 2021 roku. Dodatkowe informacje tutaj.

Archiwum aktualności

  • 29.06.2021
Rezultaty Projektu dla sektora usług bankowych i płatniczych Gruzji podsumowano na zdalnej konferencji (tzw. virtual completion conference) w dn. 6 maja 2021, z udziałem około 100 uczestników, w tym przedstawicieli wysokiego szczebla Delegatury Unii Europejskiej dla Gruzji, Narodowego Banku Gruzji (NBG), Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego (UKNF), rządu i administracji publicznej Polski i Gruzji, przedstawicieli UKNF i NBG oraz innych instytucji polskich i litewskich zaangażowanych w Projekt, a także przedstawicieli gruzińskich banków komercyjnych, instytucji płatniczych, innych darczyńców z sektora finansowego oraz przedstawicieli mediów. Dodatkowe informacje tutaj.
Ostatnie posiedzenie dziewiątego komitetu sterującego odbyło się w dn. 17.05.2021, z przyjęciem ósmego sprawozdania kwartalnego z realizacji Projektu w okresie marzec- maj 2021 oraz podsumowaniem pomyślnej realizacji wszystkich działań, zgodnie z założeniami planu pracy Projektu. Raport końcowy z realizacji Projektu zostanie przekazany w III kwartale 2021 r. do zatwierdzenia przez Delegaturę UE dla Gruzji.
  • 23.04.2021
W dniu 30 marca 2021 roku uczestnicy posiedzenia ósmego komitetu sterującego zaakceptowali siódme sprawozdanie kwartalne z realizacji Projektu w okresie od 1 grudnia do 28 lutego 2021 a w dn. 25 lutego 2021 w trybie obiegowym ósmą rewizję planu pracy Projektu, uwzględniającą zaktualizowany zakres i harmonogram końcowych działań projektowych dla Narodowego Banku Gruzji. Ze względu na szczególne okoliczności związane z pandemią COVID-19 potwierdzono kontynuację misji eksperckich w trybie zdalnym do końca kwietnia 2021, wraz z organizacją uzupełniających misji w formule interaktywnych warsztatów z sesjami pytań i odpowiedzi (Q&A) w zakresie dodatkowych zagadnień uzgodnionych z Narodowym Bankiem Gruzji. 
Zgodnie z powyższym w okresie styczeń – kwiecień 2021 roku została pomyślnie przeprowadzona ostatnia zintensyfikowana seria misji zdalnych z udziałem ekspertów z UKNF, NBP, Banku Litwy oraz Narodowego Banku Gruzji: 
1)    W ramach komponentu 1 polscy i litewscy eksperci przeprowadzili we współpracy z nadzorem gruzińskim finalne sześć misji eksperckich jako kontynuację działań wspierających dostosowanie legislacji gruzińskiej w obszarze sektora bankowego w ramach pakietu regulacji CRD IV/CRR i wdrożeniu nowych praktyk nadzorczych zgodnych z przepisami europejskimi (obejmujące wspólne konsultacje eksperckie, analizę luk prawnych projektów regulacji gruzińskich z rekomendacjami oraz wzmocnienie kwalifikacji pracowników gruzińskiego nadzoru poprzez udział w interaktywnych warsztatach szkoleniowych) w następujących obszarach tematycznych:
-    uzupełniające warsztaty z problematyki funduszy własnych oraz oceny fit & proper i wynagrodzenia w kontekście wymogów pakietu CRD IV/CRR (dodatkowa finalna misji 8 w działaniu 1.1.1 wykonana przez ekspertów z UKNF);
-    wymogi kapitałowe oraz ramy zarządzania ryzykiem dla firm inwestycyjnych w kontekście  wdrożenia pakietu CRD IV/CRR (jedna misja w działaniu 1.1.9 wykonana przez ekspertów z UKNF);
-    dwie misje z warsztatami online z problematyki taksonomii FINREP EBA pod kątem praktycznego zastosowania na poziomie nadzorczym oraz w analizach systemów bankowych z perspektywy odpowiednio nadzoru rynku finansowego oraz banku centralnego (działanie 1.1.10, misja nr 1 wykonana przez ekspertów z NBP oraz misja nr 2 wykonana przez ekspertów z UKNF);
-    kontynuacja warsztatów szkoleniowych dla pracowników NBG wraz z wymianą doświadczeń w obszarze standardu XBRL i modelu EBA Data Point stosowanych w systemach sprawozdawczości finansowej (działanie 1.1.11, misja nr 4 wykonana przez eksperta z Banku Litwy);
-    uzupełniające wsparcie w pracach legislacyjnych NBG w obszarze ram nadzorczych dla sekurytyzacji (kontynuacja działania 1.1.12, dodatkowa misja nr 2 wykonana przez ekspertów z UKNF).
2)    W komponencie 2 przeprowadzono siedem misji eksperckich w trybie zdalnym, kontynuując wsparcie dla prowadzonych przez nadzór gruziński prac w zakresie sukcesywnego przygotowywania zmian w regulacjach gruzińskich w obszarze usług płatniczych (obejmujących analizę projektów regulacji gruzińskich z przedstawieniem zaleceń oraz konsultacje eksperckie i warsztaty szkoleniowe dla pracowników NBG z wymianą polskich i litewskich praktyk, doświadczeń oraz propozycji rozwiązań prawnych i nadzorczych) w następujących obszarach tematycznych:
-    uzupełniające wsparcie w pracach legislacyjnych NBG w obszarze systemu i usług płatniczych z perspektywy systemu bankowego z wymianą najlepszych praktyk banków centralnych Polski i Litwy (kontynuacja działania 2.1.1, dodatkowa misja nr 8 wykonana przez ekspertów z NBP i Banku Litwy);
­-    dodatkowe zagadnienia dotyczące ram nadzoru ostrożnościowego wraz z wymianą praktyk nadzorczych w odniesieniu do dostawców usług płatniczych (kontynuacja działania 2.1.2, uzupełniająca misja nr 3 wykonana przez ekspertów z UKNF);
­-    zasady wydawania zezwoleń na prowadzenie systemów płatniczych z przedstawieniem doświadczeń i rozwiązań polskiego banku centralnego (kontynuacja działania 2.1.4, misja nr 2 wykonana przez ekspertów NBP);
­-    kolejne zdalne warsztaty dotyczące systemów płatności zgodnych z dyrektywą (UE) 2015/2366 i zasadami CPSS-IOSCO w zakresie infrastruktury rynku finansowego z perspektywy systemu bankowego (kontynuacja działania 2.1.5, misje nr 5 i 6 wykonane przez ekspertów Banku Litwy i NBP);
­-    zdalne szkolenie dla uzupełniającego wsparcia w pracach NBG z perspektywy legislacyjnej, z uwzględnieniem wybranych zagadnień prawnych i praktyki nadzorczej w odniesieniu do dostawców usług płatniczych (misja nr 4 w działaniu 2.1.6 wykonana przez ekspertów z UKNF);
­-    zastosowanie wytycznych EBA dotyczących dyrektywy w sprawie usług płatniczych (Payment Services Directive - PSD2) (kontynuacja działania 2.1.9, misja nr 2 wykonana przez ekspertów z UKNF).
Podsumowanie zrealizowanych wspólnie działań projektowych oraz osiągniętych rezultatów dla nadzoru gruzińskiego i sektora usług bankowych i płatniczych Gruzji zostanie przedstawione po sfinalizowaniu końcowych prac w kwietniu i maju podczas konferencji zamykającej Projekt zaplanowanej w dn. 6 maja 2021 roku. 
  • 04.01.2021
W dniu 31 grudnia 2020 roku uczestnicy siódmego komitetu sterującego zaakceptowali szóste sprawozdanie kwartalne z realizacji Projektu w okresie od 1 września do 30 listopada 2020 oraz siódmą rewizję planu pracy Projektu, uwzględniającą zaktualizowany zakres i harmonogram kolejnych działań projektowych dla Narodowego Banku Gruzji. Ponadto, ze względu na szczególne okoliczności związane z pandemią COVID-19 została podjęta decyzja o kontynuacji misji eksperckich w trybie zdalnym w pierwszym kwartale 2021 roku.
W listopadzie i grudniu 2020 roku zostały pomyślnie wykonane kolejne misje zdalne z udziałem ekspertów z UKNF, Biura Rzecznika Finansowego, NBP, Banku Litwy oraz Narodowego Banku Gruzji. 
1) W komponencie 1 polscy i litewscy eksperci przeprowadzili we współpracy z nadzorem gruzińskim kolejne dwie misje eksperckie jako kontynuację działań wspierających dostosowanie legislacji gruzińskiej w obszarze sektora bankowego w ramach pakietu regulacji CRD IV/CRR w następujących obszarach tematycznych: 
- wymogi w zakresie funduszy własnych z tytułu ryzyka operacyjnego dla banków komercyjnych – stosowanie metody wskaźnika bazowego i metody standardowej (kontynuacja działania 1.1.1 misja nr 3, wykonana przez eksperta Banku Litwy);
­- kompleksowe metody ograniczania ryzyka kredytowego oraz ujmowania zabezpieczeń w kontekście CRR (działanie 1.1.14, misja wykonana przez ekspertów UKNF).
Zakres prac objął wspólne konsultacje eksperckie i analizę luk prawnych z rekomendacjami oraz wsparcie nadzoru gruzińskiego w opracowywaniu kolejnych zmian prawnych i wdrażaniu nowych praktyk nadzorczych zgodnych z przepisami europejskimi.
2)    W komponencie 2 przeprowadzono pięć misji eksperckich, kontynuując wsparcie dla Narodowego Banku Gruzji w zakresie sukcesywnego przygotowywania zmian w regulacjach gruzińskich w obszarze usług płatniczych w następujących obszarach tematycznych:
- kolejne misje eksperckie o tematyce związanej z systemami płatności i usługami płatniczymi, odpowiednio z perspektywy nadzoru oraz ochrony konsumentów tj. 
- zdalne szkolenie dotyczące wymogów sprawozdawczych zgodnych z dyrektywą (UE) 2015/2366 w sprawie usług płatniczych z perspektywy praktyki działań nadzoru (kontynuacja działania 2.1.1 misja nr 6, wykonana przez ekspertów UKNF);
-pozasądowy system ochrony konsumentów w odniesieniu do sektora usług bankowych i płatniczych (działanie 2.1.1 misja nr 7, wykonana wspólnie przez ekspertów UKNF i Biura Rzecznika Finansowego);
- zasady wydawania zezwoleń na prowadzenie systemów płatniczych (działanie 2.1.4 misja nr 1, wykonana przez ekspertów NBP);
- regulacyjne standardy techniczne w zakresie silnego uwierzytelniania klienta oraz wspólne i bezpieczne otwarte standardy komunikacji (kontynuacja działania 2.1.7 misja nr 3, wykonana przez ekspertów UKNF);
- porównywalność opłat związanych z rachunkami płatniczymi, zmianą rachunków płatniczych i dostępem do rachunków płatniczych z podstawowymi funkcjami w kontekście dyrektywy 2014/92/UE o rachunkach płatniczych (PAD) (kontynuacja działania 2.1.8 misja nr 2, wykonana przez ekspertów UKNF).
Zrealizowane misje obejmowały przegląd i ocenę projektów przepisów prawa dostarczonych przez NBG wraz z analizą luk i rekomendacjami zmian, interaktywne konsultacje eksperckie oraz warsztaty on-line wraz z wymianą polskich i unijnych doświadczeń, najlepszych praktyk, propozycji rozwiązań prawnych i nadzorczych oraz przedstawieniem wytycznych i zaleceń.
  • 29.10.2020
W dniu 28 września br. uczestnicy szóstego komitetu sterującego zaakceptowali piąte sprawozdanie kwartalne z realizacji Projektu w okresie 1 czerwca do 31 sierpnia 2020 oraz szóstą rewizję planu pracy Projektu, uwzględniającą zaktualizowany zakres i harmonogram kolejnych działań projektowych dla Narodowego Banku Gruzji. 
Ponadto, w dniu 22 października br. UKNF i Delegatura Unii Europejskiej dla Gruzji uzgodniły przedłużenie Projektu do końca maja 2021 r., w celu zapewnienia płynnej, zrównoważonej i trwałej realizacji wszystkich działań projektowych, uwzględniając wpływ pandemii COVID-19 na dalszą realizację planu pracy Projektu.
Ze względu na międzynarodowe i krajowe obostrzenia związane z pandemią COVID-19, kierownictwo projektu po stronie UKNF i NBG podjęło decyzję o kontynuacji misji eksperckich w trybie pracy zdalnej do końca grudnia br. 
Zgodnie z powyższym w okresie sierpień - październik 2020 zostały przeprowadzone kolejne misje zdalne z udziałem ekspertów z UKNF, Bankowego Funduszu Gwarancyjnego, NBP, Banku Litwy oraz Narodowego Banku Gruzji. 
1)    Kontynuując działania wspierające dostosowanie legislacji gruzińskiej w obszarze sektora bankowego w ramach pakietu regulacji CRD IV/CRR  w komponencie 1 Projektu, polscy i litewscy eksperci przeprowadzili w trybie zdalnym we współpracy z nadzorem gruzińskim kolejne cztery misje eksperckie (obejmujące konsultacje i warsztaty on-line wraz z wymianą doświadczeń, analizą luk prawnych, rekomendacjami i wsparciem w pracach nadzoru gruzińskiego w opracowywaniu kolejnych zmian prawnych zgodnych z przepisami europejskimi), w następujących obszarach tematycznych:
- wymogi ostrożnościowe (w zakresie funduszy własnych) dla firm kredytowych i inwestycyjnych (działanie 1.1.1, misja nr 6 wykonana przez ekspertów z UKNF i BFG);
- uzupełniający interaktywny warsztat z zakresu funduszy własnych zgodnie z Rozporządzeniem 575/2013 w sprawie wymogów ostrożnościowych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych (działanie 1.1.1, misja nr 7 wykonana przez ekspertów z UKNF);
- interaktywne warsztaty szkoleniowe dla pracowników NBG wraz z wymianą wiedzy i praktycznych doświadczeń w obszarze standardu XBRL i modelu EBA Data Point stosowanych w systemach sprawozdawczości finansowej (działanie 1.1.11, misja nr 3 wykonana przez eksperta Banku Litwy);
- sekurytyzacja i ekspozycja na przetransferowane ryzyko kredytowe w kontekście CRR (działanie 1.1.12, misja wykonana przez ekspertów UKNF).
2)    W komponencie 2 przeprowadzono cztery misje eksperckie w trybie zdalnym, kontynuując wsparcie dla prowadzonych przez nadzór gruziński prac w zakresie sukcesywnego przygotowywania zmian w regulacjach gruzińskich w obszarze usług płatniczych (obejmujące przegląd i ocenę projektów przepisów prawa dostarczonych przez NBG, analizę luk prawnych oraz interaktywne konsultacje eksperckie i warsztaty on-line wraz z wymianą polskich i unijnych doświadczeń oraz praktyk z rekomendacjami) w następującym zakresie:
- ramy nadzoru ostrożnościowego, z uwzglednieniem wymogów kapitałowych oraz dotyczących funduszy własnych i sprawozdawczości finansowej (działanie 2.1.2, misja 2 wykonana przez ekspertów z UKNF);
- zasady wykonywania operacji płatniczych (działanie 2.1.3, misja nr 2 przeprowadzona przez ekspertów z UKNF);
- zdalne warsztaty dotyczące systemów płatności zgodnych z dyrektywą (UE) 2015/2366 i zasadami CPSS-IOSCO w zakresie infrastruktury rynku finansowego z perspektywy systemu bankowego (działanie 2.1.5, misja 4 wykonana przez ekspertów z NBP i Banku Litwy);
- zastosowanie wytycznych EBA dotyczących dyrektywy w sprawie usług płatniczych (Payment Services Directive - PSD2) (działanie 2.1.9, misja 1 wykonana przez ekspertów z UKNF).
  • 28.07.2020 r.
W dniach 25 czerwca i 14 lipca 2020 r. komitet sterujący zatwierdził bez zastrzeżeń czwarte sprawozdanie kwartalne z realizacji Projektu w okresie od 1 marca do 31 maja 2020 r. oraz piątą rewizję planu pracy Projektu, uwzględniającą zaktualizowany zakres i harmonogram kolejnych działań projektowych dla Narodowego Banku Gruzji.
Ze względu na międzynarodowe i krajowe obostrzenia związane z pandemią COVID-19, kierownictwo projektu po stronie UKNF i NBG podjęło decyzję o realizacji misji eksperckich w trybie pracy zdalnej. Zakres i terminy misji eksperckich zostały uzgodnione po przeprowadzeniu analizy bieżących najpilniejszych potrzeb Narodowego Banku Gruzji, z uwzględnieniem priorytetowych zadań i dostępności ekspertów instytucji nadzorów i banków centralnych Polski, Litwy i Gruzji związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa i stabilności na krajowych rynkach finansowych.  
Zgodnie z powyższym w okresie maj – lipiec 2020 zostały przeprowadzone pierwsze misje zdalne z udziałem ekspertów z UKNF, NBP, Banku Litwy oraz Narodowego Banku Gruzji. 
1)    W ramach kontynuacji działań wspierających dostosowanie legislacji gruzińskiej w obszarze bankowym w ramach komponentu 1 Projektu polscy eksperci przeprowadzili w trybie zdalnym we współpracy z nadzorem gruzińskim trzy kolejne misje eksperckie, obejmujące przegląd i ocenę zgodności projektów prawodawstwa gruzińskiego z przepisami europejskimi zawartymi w pakiecie regulacji unijnych CRD IV/CRR (obejmujące konsultacje i warsztaty on-line wraz z wymianą polskich i unijnych doświadczeń, rekomendacjami, analiza luk prawnych i wsparciem w pracach nadzoru gruzińskiego w opracowywaniu kolejnych zmian prawnych), w następujących obszarach tematycznych:
- działania naprawcze oraz restrukturyzacja i uporządkowana likwidacja banków komercyjnych (działanie 1.1.3, misja nr 1 wykonana przez ekspertów z UKNF i BFG);
- kodeks ładu korporacyjnego, w tym wymogi związane z wynagrodzeniami zgodnie ze standardami CRD i EBA (działanie 1.1.5, misja nr 2 wykonana przez ekspertów UKNF);
- ujawnienia przez właściwe organy (CRD) i ujawnienie przez instytucje wymagane przez CRD (działanie 1.1.8, misja wykonana przez ekspertów UKNF). 
2)    W komponencie 2 przeprowadzono pięć misji eksperckich w trybie zdalnym, kontynuując prace wspierające dostosowanie legislacji gruzińskiej w obszarze usług płatniczych w następującym zakresie:
- systemy płatnicze i usługi płatnicze z perspektywy systemu bankowego (kontynuacja działania 2.1.1, misja 5 przeprowadzona przez ekspertów z Banku Litwy i NBP);
- zdalne szkolenie dotyczące różnych rodzajów usług płatniczych i związanych z nimi zagrożeń oraz wymagań licencyjnych dla dostawców usług płatniczych z perspektywy nadzorczej (kontynuacja działania 2.1.6, misja 3 wykonana przez ekspertów z UKNF);
- regulacyjne standardy techniczne dotyczące silnego uwierzytelnienia klienta oraz wspólne i bezpieczne otwarte standardy komunikacji (kontynuacja działania 2.1.7, misja nr 2 wykonana przez ekspertów z Banku Litwy i NBP); 
- porównywalność opłat związanych z rachunkami płatniczymi, zmianą rachunków płatniczych i dostępem do rachunków płatniczych z podstawowymi funkcjami w kontekście dyrektywy 2014/92/UE (PAD) (działanie 2.1.8, misja 1 wykonana przez ekspertów z UKNF);
- prawne i praktyczne aspekty nadzorcze rozporządzenia UE 2015/847 w sprawie informacji towarzyszących transferom środków w kontekście przeciwdziałania praniu pieniędzy (nowe działanie nr 2.1.11, wykonane na wniosek NBG przez ekspertów z UKNF).

Powyższe misje objęły przegląd i ocenę projektów przepisów prawa dostarczonych przez NBG, analizę luk prawnych oraz interaktywne konsultacje eksperckie i warsztaty on-line wraz z wymianą polskich i litewskich doświadczeń i praktyk, rekomendacje i wskazówki oraz dalsze wsparcie prowadzonych przez nadzór gruziński prac w zakresie sukcesywnego przygotowywania zmian w przepisach prawa.

  • 15.04.2020 r.

W dniu 20 marca 2020 r. Delegatura Unii Europejskiej dla Gruzji zatwierdziła bez zastrzeżeń trzecie sprawozdanie kwartalne z realizacji Projektu w okresie od 1 grudnia 2019 do 29 lutego 2020 r. oraz czwartą rewizję planu pracy Projektu, uwzględniającą zaktualizowany zakres kolejnych działań projektowych dla Narodowego Banku Gruzji.
W lutym 2020 r. działania projektowe były skoncentrowane na wsparciu dostosowania legislacji gruzińskiej w obszarze bankowym w ramach komponentu 1 Projektu. Eksperci UKNF i Banku Litwy przeprowadzili we współpracy z nadzorem gruzińskim trzy kolejne misje eksperckie w Tbilisi, obejmujące kontynuację przeglądu i oceny zgodności projektów prawodawstwa gruzińskiego z przepisami europejskimi zawartymi w pakiecie CRD IV/CRR w następujących obszarach tematycznych:
-    stosowanie metody standardowej w zakresie ryzyka kredytowego  (działanie 1.1.1, misja nr 2 wykonana przez eksperta z Banku Litwy);
-    praktyki nadzorcze w zakresie oceny wymogów adekwatności kapitałowej i oceny kapitału wewnętrznego (ICAAP, SREP, RAS) (działanie 1.1.7, misja wykonana przez ekspertów z UKNF);
-    metody oparte na wewnętrznych ratingach w zakresie określenia wymogów kapitałowych dla ryzyka kredytowego (IRB credit risk approach) (działanie 1.1.13, misja wykonana przez ekspertów z UKNF).
Powyższe misje objęły analizę luk prawnych oraz konsultacje eksperckie wraz z wymianą polskich i litewskich doświadczeń i praktyk, praktyczne rekomendacje i wskazówki oraz wsparcie w sporządzaniu aktów prawnych i metodologii nadzorczych dla oceny banków gruzińskich (ICAAP i ILAAP), wraz z przeprowadzeniem warsztatów szkoleniowych dla podniesienia kompetencji pracowników NBG i wsparcia prowadzonych przez nadzór gruziński prac w zakresie sukcesywnego przygotowywania zmian w przepisach prawa. 
Z uwagi na międzynarodową sytuację związaną z zagrożeniem koronowirusem COVID-19, kierownictwo projektu po stronie UKNF i NBG podjęło wspólnie decyzję o tymczasowym zawieszeniu kolejnych misji eksperckich zaplanowanych w marcu i kwietniu 2020 r. w Tbilisi. Kolejne działania projektowe zostaną przeprowadzone po dostosowaniu harmonogramu i dostępnych metod realizacji Projektu do bieżącej sytuacji.
  • 18.02.2020 r.

W dniu 17 lutego 2020 r. Delegatura Unii Europejskiej dla Gruzji zatwierdziła bez zastrzeżeń drugie sprawozdanie kwartalne z realizacji Projektu w okresie od 1 września do 30 listopada 2019 r.

W okresie od listopada 2019 do końca stycznia 2020 r. zostały pomyślnie zrealizowane następujące misje eksperckie w Tbilisi, z wymiernymi rezultatami do wykorzystania w nadzorze bankowym przez Narodowy Bank Gruzji:

1) W ramach komponentu 1 przeprowadzono trzy kolejne misje eksperckie w Tbilisi, polegające głównie na kontynuacji przeglądu i oceny zgodności projektów prawodawstwa gruzińskiego z przepisami europejskimi zawartymi w pakiecie CRD IV/CRR (w tym analizy luk prawnych oraz konsultacje eksperckie z rekomendacjami, wymianą doświadczeń i wsparciem w opracowaniu zmian prawnych), w kolejnych obszarach tematycznych ustalonych z partnerem gruzińskim, odpowiednio:

- w zakresie problematyki wymogów kapitałowych oraz dźwigni finansowej dla banków komercyjnych (działanie 1.1.1, misje nr 4 i 5 wykonane przez ekspertów z UKNF i BFG w listopadzie i styczniu 2019);
- w zakresie problematyki ładu korporacyjnego w kontekście wymogów dot. wynagrodzenia zgodnie ze standardami CRD i EBA, w szczególności w instytucjach kredytowych (działanie 1.1.5, misja nr 1 wykonana przez ekspertów z UKNF w grudniu 2019).

Ponadto przeprowadzono drugi z zaplanowanych warsztatów szkoleniowych dla pracowników NBG dotyczące standardu XBRL i modelu EBA Data Point, wraz z wymianą informacji i dobrych praktyk (działanie nr 1.1.11, misja nr 2 wykonana przez eksperta z UKNF).
2) W komponencie 2 zostały przeprowadzone 3 kolejne misje eksperckie w Tbilisi, skoncentrowane na dalszym przeglądzie i ocenie projektów przepisów prawa dostarczonych przez NBG (obejmujące analizę luk, konsultacje eksperckie wraz z wymianą polskich i litewskich doświadczeń i praktyk, rekomendacje i wsparcie w sporządzaniu aktów prawnych) w następującym zakresie:
- kolejne misje dotyczące systemów płatniczych i usług płatniczych z perspektywy nadzoru i systemu bankowego, w tym wybrane zagadnienia dot. płatności transgranicznych oraz wdrożenia dyrektywy PSD2 ws. usług płatniczych w ramach rynku wewnętrznego ((EU) 2015/2366) i dyrektywy PAD w sprawie porównywalności opłat związanych z rachunkami płatniczymi (2014/92/EU) (działanie 2.1.1, misje nr 3 i 4 przeprowadzone odpowiednio przez ekspertów z NBP i Banku Litwy w listopadzie 2019 oraz  ekspertów z UKNF w styczniu 2020);
- z zakresu zasad wykonywania operacji płatniczych (działanie 2.1.3, misja nr 1 wykonana przez ekspertów z UKNF w listopadzie 2019).
Ponadto przeprowadzono trzy warsztaty szkoleniowe dla ekspertów NBG w zakresie:

- systemów płatności zgodnych z dyrektywą PSD2 i zasadami CPSS-IOSCO w zakresie infrastruktury rynku finansowego z perspektywy nadzoru, z przekazaniem odpowiednio podręcznika oraz przedstawieniem praktycznych studiów przypadku (działanie 2.1.5, misje nr 2 i 3 zrealizowane przez ekspertów z UKNF w listopadzie i grudniu 2019);
- sprawowania przez bank centralny nadzoru nad infrastrukturą systemu płatniczego, wraz z wymianą wiedzy i dobrych praktyk (działanie 2.1.6, misja nr 2 wykonana przez ekspertów z NBP w grudniu 2019).

  • 12.11.2019 r.

Działania projektowe zostały pomyślnie rozpoczęte w czerwcu 2019 r. i są sukcesywnie prowadzone z udziałem i w ścisłej współpracy ekspertów z: 

- z Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego (UKNF), Bankowego Funduszu Gwarancyjnego (BFG), Narodowego Banku Polski (NBP), Banku Litwy oraz
- Narodowego Banku Gruzji.

W dniu 10 października 2019 r. Delegatura Unii Europejskiej dla Gruzji zatwierdziła bez zastrzeżeń pierwsze sprawozdanie kwartalne obejmujące okres od 1 marca do 31 sierpnia 2019 r.

Okres od 1 czerwca do 30 października 2019 r. zaowocował pomyślnym ukończeniem następujących misji eksperckich w Tbilisi, z wymiernymi rezultatami do wykorzystania w nadzorze bankowym przez Narodowy Bank Gruzji:

1) W ramach komponentu 1 przeprowadzono 6 pierwszych misji eksperckich w Tbilisi, polegających głównie na przeglądzie i ocenie zgodności projektów prawodawstwa gruzińskiego z przepisami europejskimi zawartymi w pakiecie CRD IV/CRR (z uwzględnieniem przeglądu i analizy luk prawnych oraz konsultacji eksperckich z rekomendacjami i wsparciem w opracowaniu zmian prawnych), w następujących obszarach:

- minimalne wymogi dotyczące bufora kapitałowego w przypadku banków komercyjnych (działanie 1.1.1, misja nr 1 wykonana przez eksperta z Banku Litwy);

- wymogi dotyczące kompetencji i reputacji kluczowych menedżerów oraz znacznych pakietów akcji banków komercyjnych określone w CRD i aktach delegowanych (działanie 1.1.2, misje nr 1 i 2 wykonane przez ekspertów z UKNF);

- problematyka NSFR (wskaźnik stabilnego finansowania netto), działań naprawczych oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji banków komercyjnych (działanie 1.1.3, misja nr 1 wykonana przez ekspertów z UKNF i BFG);

- wymogi wobec banków komercyjnych w zakresie dużych ekspozycji na ryzyko w kontekście wymogów Bazylei oraz CRD/CRR (działanie 1.1.4, 1 misja wykonana przez ekspertów z UKNF);

- problematyka udzielania zezwoleń i przenoszenia prawa własności zgodnie z CRD IV (działanie nr 1.1.6, 1 misja wykonana przez ekspertów z UKNF).

Ponadto przeprowadzono pierwsze szkolenie dla pracowników NBG dotyczące standardu XBRL i modelu EBA Data Point, wraz z wymianą informacji i dobrych praktyk (działanie nr 1.1.11, misja nr 1 wykonane przez eksperta z NBP).

2) W komponencie 2 odbyły się 4 pierwsze misje eksperckie w Tbilisi, których przedmiotem był przegląd i ocena projektów przepisów prawa dostarczonych przez NBG (obejmujące analizę luk, interaktywne konsultacje eksperckie i warsztaty w ramach wymiany wiedzy i najlepszych praktyk, rekomendacje i wsparcie w sporządzaniu aktów prawnych) w następującym zakresie:

- systemy płatnicze i usługi płatnicze z perspektywy nadzoru i systemu bankowego (działanie 2.1.1, misje nr 1 i 2 przeprowadzone odpowiednio przez eksperta z UKNF i ekspertów z NBP i Banku Litwy);

- ramy nadzoru ostrożnościowego (wymogi w zakresie kapitału i funduszy własnych, wymogi w zakresie sprawozdawczości finansowej) (działanie 2.1.2, misja nr 1 wykonana przez ekspertów z UKNF);

- regulacyjne standardy techniczne dotyczące silnego uwierzytelnienia klienta oraz wspólne i bezpieczne otwarte standardy komunikacji (działanie 2.1.7, misja nr 1 wykonana przez ekspertów z Banku Litwy i NBP).

Ponadto przeprowadzono dwa szkolenia dla ekspertów NBG w zakresie:

- systemów płatności zgodnych z dyrektywą (UE) 2015/2366 i zasadami CPSS-IOSCO w zakresie infrastruktury rynku finansowego z perspektywy nadzoru (działanie 2.1.5, misja nr 1 zrealizowana przez ekspertów z UKNF);

- usługi płatnicze w kontekście wytycznych PSD2, EBA i RTA na poziomie nadzorczym (działanie 2.1.6, misja nr 1 wykonana przez eksperta z UKNF).

W uzupełnieniu do powyższych działań projektowych w dniu 30 lipca 2019 r. w Tbilisi odbyła się konferencja promująca rozpoczęty Projekt (tzw. kick-off meeting) z udziałem przedstawicieli wysokiego szczebla Delegatura Unii Europejskiej dla Gruzji, Narodowego Banku Gruzji (NBG), Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego (UKNF), rządu i administracji publicznej Polski i Gruzji, kluczowych ekspertów zaangażowanych w Projekt z ramienia NBG, UKNF i NBP, a także przedstawicieli gruzińskich banków komercyjnych, instytucji płatniczych i mediów.

Kontakt w sprawie Projektu
Urząd Komisji Nadzoru Finansowego
Joanna Lipowczan
Menedżer Projektu, Departament Współpracy Międzynarodowej
E-mail: joanna.lipowczan@knf.gov.pl 

Adam Janiszewski, Resident Twinning Adviser
E-mail: adam.janiszewski@knf.gov.pl
 Tel: +48 22 262 56 15

National Bank of Georgia
2 Sanapiro St., 0114 Tbilisi, Gruzja
Giorgi Dziguashvili, Resident Twinning Adviser Counterpart
E-mail: giorgi.dziguashvili@nbg.gov.ge
Tel: +995 322 406 276 

Delegatura Unii Europejskiej dla Gruzji
64b Chavchavadze Avenue, 0179 Tbilisi, Gruzja
E-mail: delegation-georgia@eeas.europa.eu
Tel: +995-32-236 43 64

Przydatne linki 

  • Linki do stron UE 
https://www.facebook.com/EuropeanUnioninGeorgia
https://twitter.com/EUinGeorgia

Odpowiedzialność za treści zamieszczane na stronie ponosi wyłącznie Urząd Komisji Nadzoru Finansowego i mogą one nie odzwierciedlać opinii Unii Europejskiej.


EU_Georgia_Horizontal Eng.jpg   Flaga_Polski  Flaga_Gruzji