W pierwszej kolejności podmiot sprawozdający powinien sprawdzić czy posiada informacje o tym, czy dany instrument znajduje się w systemie obrotu na terytorium RP, lub jest w stanie w łatwy sposób to ustalić wykorzystując publicznie dostępne informacje. W przeciwnym wypadku można uznać, że zgodnie z wiedzą posiadaną przez podmiot sprawozdający, taki instrument nie jest w Polsce notowany.
Następnie nie ma konieczności sprawdzenia czy taki instrument jest notowany w jakimkolwiek zagranicznym systemie obrotu. Zgodnie z instrukcją do sprawozdania, za instrument zagraniczny należy uznać instrument znajdujący się w zagranicznym systemie obrotu w przypadku, gdy dana transakcja została wykonana w tym systemie (a o tym podmiot sprawozdający wiedzę posiada). Jeśli do transakcji dochodzi poza systemem obrotu, to po sprawdzeniu ewentualnego dopuszczenia do systemu obrotu w Polsce, jeśli okaże się że nie jest dopuszczony do systemu obrotu w Polsce, to należy przejść wprost do kryterium siedziby emitenta/wystawcy. Jeśli emitent/wystawca ma siedzibę w Polsce to instrument jest instrumentem krajowym, jeśli natomiast za granicą to należy uznać ten instrument za zagraniczny.
Ponadto należy zaznaczyć, że zgodnie z instrukcją do sprawozdania sprzedażowego dokonując, na potrzeby sprawozdania, klasyfikacji instrumentów finansowych jako instrumentów finansowych w systemie obrotu decydujące jest to, czy te konkretne instrumenty finansowe będące przedmiotem raportowania są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym, wprowadzone do ASO bądź OTF. Nie jest wystarczające, aby instrumenty finansowe tego samego emitenta lub wystawcy o tożsamych parametrach znajdowały się w obrocie.